کد مطلب:182732 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

مکه و مدینه دو پایگاه قدسی
مدینه و مكه دو شهر پرآوازه مذهبی و صاحب قدس ملكوتی در میان مسلمانان بوده و هست و خواهد بود. مدینه و مكه پایگاه وحی رسالی كه جای جای آنها ندای سروش فرشته وحی جبرئیل را در خود نهفته دارد و جای جای آن صدای قدم های آرام و پر تلاش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم گوش را می نوازد. مدینه و مكه دو فضای دلنوازی كه آوای وحی در آنها طنین افكنده و هر گاه در این دو شهر قدم می نهی، انگار كه صدای ملكوت و سروش غیب گوش و جانت را می نوازد و روحت را به عالم غیب و افق شفاف ملكوت پیوند می دهد. مدینه و مكه دو حرم صاحب حرمت كه بر هر مسلمان از هر مذهب حرمت قدسی دارند. حرم امن نبوی و حرم امن الهی، مكة حرم الله و ان المدینة حرمی. [1] «مكه حرم خدا و مدینه حرم من است.» مكة حرم الله و المدینة حرم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و الكوفة حرمی. [2] «مكه حرم خدا، مدینه حرم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، كوفه حرم من است.» من اخاف اهل المدینة اخافه الله و علیه لعنة الله و الملائكة و الناس اجمعین. [3] «هر كس مردم مدینه را به هراس افكند، خدا وی را هراسناك خواهد كرد، نفرین فرشتگان و عموم مردم نثار وی خواهد شد.» در



[ صفحه 179]



مورد مكه كه خود قرآن فرمود: و من دخله كان آمنا «هر كس وارد آن شود در امنیت خواهد بود.» و در جای دیگر می فرماید: فیه آیات بینات مقام ابراهیم [4] «در آن مقام ابراهیم و دیگر نشانه های خداست.» همچنین می فرماید: ان الصفا و المروة من شعائر الله. [5] «صفا و مروه از نشانه های خداست».

مدینه مهبط وحی رسول الله، مدینه شهری است كه گوهر نور خدا را در آغوش گرفته است. مدینه شهری است كه در گران قدر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه (سلام الله علیها) در آن امانت نهاده شده است. مدینه شهری است كه چهار نور عترت در خاك آن آرمیده اند. مدینه شهری است كه سیدالشهدا حمزه با سینه شكافته و پیكری غرقه در خون در كنارش، آرمیده است. و مدینه شهری است كه بدن هزاران صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در آغوش گرفته است. مدینه شهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و شهر زهرا (علیهاسلام).

مكه و مدینه با این قداست دینی در پیش همه دین باوران قرآن، جایگاه ویژه دارد. همگان این دو بلد را بلد امین و قدسی می شناسند. هر گوش شنوایی كه وارد این دو مكان شود این سروش غیبی آن را می نوازد كه ادخلوها بسلام آمنین. [6] مدینه و مكه دو شهری كه همگان تلاش دارند حرمت این دو حرم قدسی را پاس دارند و همگان بر بی حرمتی به این مكان قدسی حساس هستند.



[ صفحه 180]




[1] همان، ج 10، ص 283.

[2] همان، ج 10، ص 282.

[3] كنز العمال، كتاب الفضايل، حديث 34886، ج 12، ص 246.

[4] آل عمران، 97.

[5] بقره، 158.

[6] حجر، 46.